Rotosonisch boorwerk t.b.v. bemonstering grondwater bij geluidswal A2/A50
De werkzaamheden vonden niet alleen overdag plaats, maar ook in de avonden en nachten van 31 oktober t/m 2 november. De peilbuizen werden geplaatst ten noorden van de geluidswal waarvan een deel is opgebouwd uit puin en grof vuil. Om hier doorheen te kunnen boren en gelijktijdig peilbuizen te kunnen plaatsen werd de z.g.. ‘rotosonische boorstelling’ van Daemen ingezet. De verkregen grondwatermonsters worden onderzocht door milieu-adviesbureau Tritium Advies.
Uitdagende locatie
Nachtelijk werk vlak langs de snelweg, waarbij dwars door stortmateriaal geboord moet worden vereist een gedegen aanpak. Een goede samenwerking tussen de betrokken partijen en de beschikking over goed materiaal is daarbij noodzakelijk om veilig te kunnen werken.
Samen met Rijkswaterstaat werd gezorgd voor de benodigde vergunningen om het onderzoek uit te kunnen voeren. De verkeersbeveiligers van Spijkergoed waren ter plaatse voor het treffen van verkeersmaatregelen, waarbij onder andere een rijstrook werd afgesloten. Spijkergoed zorgde tevens voor de communicatie en afstemming omtrent andere verkeersmaatregelen in de omgeving.
Over de locatie
De onderzoekslocatie aan de afrit A2/A50, ligt direct ten noorden van de geluidswal die weer grenst aan de wijk Achtse Barrier in Eindhoven. Ten noorden van de snelweg is de recreatieplas Aqua Best gelegen. Het terreindeel ten zuiden van de geluidswal is in gebruik als openbaar groen en wonen met tuin. Een deel van de wal is opgebouwd uit puin en grof vuil
Rotosonisch boren door stortmateriaal
Ook het boren door stortmateriaal vraagt om specifieke kennis en een goede uitrusting. Daemen Milieutechniek koos voor de roterende sonische boorstelling in de vorm van een Rotosonic Talpa II. De Talpa II, die peilbuizen draaiend en trillend de grond in boort (een ‘rotosonische’ boortechniek).
De krachtige rotosonische techniek maakt het mogelijk peilbuizen te zetten en tegelijkertijd dwars door puin heen te boren tot 50 meter onder maaiveld (m-mv). In dit geval was een diepte van 6 meter (m-mv) voldoende. De inzet van deze techniek maakt de inzet van een tweede machine – de avegaar – overbodig, wat flink scheelt in tijd en kosten.
Het grondwater zal deze maand worden bemonsterd waarbij opnieuw de tijdelijke verkeersmaatregelen bij de afrit zullen worden getroffen.