Daemen Milieutechniek begeleidt demonstratieboringen
Wat vertellen bodemresten over de bergplaats van mogelijke archeologische vondsten en hoe werkt het opgraven daarvan vervolgens? Veldonderzoek, dat is waar het deze weken om draait voor de studenten aan de hbo-opleiding Archeologie van Hogeschool Saxion. Daemen Milieutechniek droeg een praktisch steentje bij en verzorgde enkele demonstratieboringen.
Deze week begeleidde Daemen Milieutechniek studenten aan de Fieldschool van Saxion Archeologie bij het zetten van demonstratieboringen met behulp van de volle avegaarboorstelling. Maandag 20 mei verzorgde boormeester Henk Kerkhof de eerste practicumdag en gisteren vond de tweede en tevens de laatste practicumdag plaats.
De Fieldschool, een praktische leerschool
De Fieldschool is een verplicht onderdeel van de hbo-opleiding Archeologie en wordt aan het eind van het eerste studiejaar aangeboden. Studenten leren zes weken lang hoe archeologisch veldonderzoek wordt uitgevoerd. Hierbij is zowel aandacht voor het opgraven van vondsten als voor het opsporen van archeologische vindplaatsen.
Doel van Fieldschool
Het doel van de Fieldschool is om studenten kennis te laten maken met verschillende technieken die in de Nederlandse archeologische prospectie (de opsporing van vindplaatsen) gebruikt worden. Daarnaast is het de bedoeling dat studenten inzicht krijgen in de relatie tussen de ondergrond (opbouw en ontstaansgeschiedenis) en het voorkomen van archeologische resten. Hierbij wordt aandacht besteed aan het beschrijven en interpreteren van een bodemprofiel. Met behulp van deze basisvaardigheden kunnen studenten zich tijdens een stage, later in de studie, verder ontwikkelen.
Mechanisch boren
Gisteren zijn er gedurende de dag een rij boringen over de lengte van het werkterrein gezet met behulp van de avegaarboormachine. Studenten kregen per groepje een demonstratie met uitleg. Het opgeboorde monster dat met behulp van deze methode verkregen werd, zullen de studenten zelf gaan uitwerken. Dit houdt in dat ze moeten onderzoeken of er zich vondsten in bevinden en op welke diepte. Daarnaast dienen de studenten een kort verslag te schrijven waarin wordt uitgelegd hoe deze boormethode precies werkt en wat de voor- en nadelen van deze methode zijn ten opzichte van andere boormethoden. De eerste reactie van een van de studenten: “heel leuk om nu eens kennis te maken met het echte veldwerk, dat is toch een van de mooiste onderdelen van het werk”.