Mechanische boringen in afgesloten A9 te Weesp
Bij Daemen Milieutechniek zijn we trots op de projecten die we uitvoeren. In opdracht van fijne klanten kunnen we doen waar we goed in zijn: het mechanisch ondersteunen van onze opdrachtgevers! Daar krijgen we energie van.
Ten behoeve van een PFAS-onderzoek hebben we in opdracht van Geofoxx circa 60 avegaarboringen in de A9 in Amsterdam Zuidoost gezet. Voordat onze boormeesters aan de slag gingen, hebben ze uitgebreide (veiligheid)instructies gekregen met betrekking tot ‘veilig werken’ op en langs de weg.
Uibreiding A9 Gaasperdammerweg
Het onderzoek maakt onderdeel uit van een groter project; de uitbreiding van de A9 Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg). De uitbreiding is onderdeel van het Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) programma. Om de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad te verbeteren, breidt Rijkswaterstaat het wegennet tussen Schiphol, Amsterdam en Almere uit. Naast het doel om de bereikbaarheid in de regio te vergroten, verbetert de overheid ook de leefbaarheid in de omgeving. Bijvoorbeeld met de bouw van de 3 kilometer lange Gaasperdammertunnel in de A9. Op die manier wordt de geluidsoverlast beperkt en wordt de luchtkwaliteit in de woonwijken langs de tunnel verbeterd.
Afgesloten rijbanen
Voor de openstelling van de eerste tunnelbuizen was de A9 begin juli een lang weekend in beide richtingen afgesloten. In deze periode hebben onze boormeesters Henk en Teun circa 60 avegaarboringen geplaatst. Hiervoor maakten zij gebruik van de volle avegaarboormachine. Door de beperkte diameter en de vorm van de boor wordt bij een volle avegaarboring de bodem nauwelijks geroerd. Dit maakt deze techniek erg geschikt voor het nemen van bodemmonsters. Door de lengte van de mast is de volle avegaarboor van Daemen Milieutechniek daarnaast de snelste manier om diepe boringen te zetten.
PFAS-onderzoek
De mechanische boringen zijn gezet in het kader van een PFAS-onderzoek. De afkorting PFAS staat voor poly- en perfluoralkylstoffen. Dit zijn door de mens gemaakte stoffen die van nature niet in het milieu voorkomen. PFAS zijn in veel producten toegepast. Daardoor, en door emissies en incidenten, zijn deze stoffen in het milieu terechtgekomen en zitten nu onder andere in de bodem, in bagger en in het oppervlaktewater. Sinds 8 juli 2019 is het verplicht om PFAS mee te nemen in de milieuhygiënische verklaring bij een voorgenomen toepassing onder het Besluit bodemkwaliteit.
Als de Gaasperdammertunnel aan het eind van 2020 volledig in gebruik is genomen, wordt de huidige A9 afgebroken. Met de onderzoeksgegevens, kan de grond die daarbij vrijkomt op een veilige manier worden verwerkt.